چهارشنبه ۱۳۹۳/۰۸/۲۸

نصرتي، رئيس کارگروه اقتصاد شهري شهرداري قزوين:

تشكيل NGO خيرين شهرساز در شهر قزوين در دستور کار قرار دارد

كارگروه اقتصاد شهري شهرداري قزوين به دنبال تشكيل NGO خيرين شهرساز در سطح شهر قزوين است.

 

 

محمود نصرتي، رئيس کارگروه اقتصاد شهري شهرداري قزوين گفت: كارگروه اقتصاد شهري شهرداري قزوين به دنبال تشكيل NGO خيرين شهرساز در سطح شهر قزوين است.
به گزارش روابط عمومي كارگروه اقتصاد شهري شهرداري قزوين؛ نصرتي مشاور مالي شهردار قزوين افزود: در صورت محقق شدن تشكيل NGO خيرين شهرساز در سطح شهر قزوين، شهروندان قادر خواهند بود نيازهاي خود را به صورت پيشنهاد ارائه دهند و در صورت تأييد با سرمايه خود در ساخت و بهره‌برداري و مديريت آن مشاركت داشته باشند.
وي بيان کرد: در شهرهاي مختلف دنيا مشاركت عمومي – خصوصي راه حلي پايدار براي بهبود خدمات ارائه شده است و اين مشاركت‌ها با خود نقاط قوت بخش خصوصي (نوآوري، دانش فني و كارايي مديريتي) همراه با مسئوليت اجتماعي و دانش عمومي بخش دولتي و شهري را به همراه دارند.
نصرتي ادامه داد: اين موضوع مهم باعث شد تا كارگروه اقتصاد شهري نيز از اين فرصت به عنوان يك مزيت بالقوه استفاده كند و نسبت به تشكيل موسسه خيريه مردم نهادي با هدف جذب مشاركت هاي مردمي براي انجام پروژه هاي عام المنفعه شهري اقدام كند و گام موثري را براي اعتلاي فرهنگ شهرنشيني و ارتقاي سطح رفاه عمومي در شهر بردارد.
اين مسوول اضافه کرد: تا به اين طريق عزم و اراده مديران شهري را در ارائه هر چه بهتر و وسيع‌تر خدمات به شهروندان افزايش پيدا کند.
وي با اشاره به فعاليت‌هاي انجام شده در بانك شهر توضيح داد: هر اقتصادي تحت تاثير دو بحث خلق و تقسيم مازاد اقتصادي است و اقتصاد شهرها نيز از اين قاعده مستثني نيستند و بايد از سرمايه توليدي يك شهر تا آنجا كه ممكن است به شيوه كارا بهره برد.
رئيس کارگروه اقتصاد شهري شهرداري قزوين افزود: در اين راستا شهرداري‌ها از جمله نهادهايي هستند كه داراي ظرفيت‌هاي مالي و سرمايه گذاري هاي مناسب و مطلوب هستند و پروژه‌هاي سرمايه گذاري - عمراني شهرداري ها جزء پروژه هاي اقتصادي شهرها محسوب مي شوند و در صورت استفاده از روش هاي نوين مالي، براي شهروندان سودآور خواهند بود.
وي گفت: بانك ها به عنوان موسسات مالي و خدماتي كه در يك جامعه نقش تعيين كننده اي را در گردش پول و ثروت دارند، از جايگاه ويژه اي در اقتصاد هر كشور برخوردارند و فعاليت مثبت و موثر بانك ها مي تواند در رشد بخش‌هاي اقتصادي و افزايش توليدات در هر بخش و يا شكوفايي در برخي زمينه‌هاي اقتصادي اثرات مهمي بر جاي گذارد.
نصرتي بيان کرد: به اين ترتيب انگيزه ايجاد يك بانك تخصصي با اين رويكرد در بين مديران شهري شدت گرفت و زمينه ساز تاسيس بانك شهر به عنوان يك بانك تخصصي - تجاري در حوزه شهري شد .
و از جمله مهم ترين وظايف بانك ها مي‌توان به نقش وساطت در انطباق سررسيدها ، كاهش ريسك از طريق تنوع بخشيدن، كاهش هزينه‌هاي معاملات و پردازش اطلاعات و ايجاد مكانيسم پرداخت اشاره كرد.
اين مسوول بيان کرد: امروزه به خاطر رفع نيازهاي مادي فزاينده جامعه بانك هاي تخصصي و تجاري متعددي ( بانك صنعت و معدن – كشاورزي و مسكن ) در كشور شروع به فعاليت كردند و بانک شهر به عنوان يک بانک تخصصي با هدف کمک به شهرداري‌ها و توسعه و عمران شهرها تاسيس شد و اين بانك نظير ساير بانک‌هاي مطرح دنيا که به درستي در توسعه شهرها اثرگذار هستند، در شهرهاي کشور ما نيز تاثيرگذار بوده است.
رئيس کارگروه اقتصاد شهري شهرداري قزوين گفت: بانك شهر مانند بقيه بانک‌ها سرويس‌هاي لازم را ارائه داده و در چارچوب قانون، ارائه خدمات به مردم را در اولويت قرار داده است و همچنين اجراي پروژه‌هاي شهري را به صورت تخصصي در دستور کار خود دارد و توسعه شهري، مهم‌ترين هدف اين بانک است.
وي افزود: اين بانک به دنبال صرفا سودآوري نيست و تنها بانکي است که معاونت توسعه شهري در تشکيلات خود دارد و بانک شهر توجه به شهروندان و ارتقاي کيفي زندگي آنان را به عنوان يکي از اولويت هاي اصلي خود مي‌داند و در اين راستا بانکداري را با نگاهي اجتماعي دنبال مي‌کند.
نصرتي ادامه داد: همکاري شهرداري‌ها و بانک شهر، رضايت نسبي را در عرصه شهرها به همراه داشته است و اگر پروژه هاي شهري تامين مالي شوند مردم احساس رضايت بيشتري خواهند داشت.
اين مسوول گفت: قطعا پروژه هاي شهري به نسبت ساير پروژه ها سودآوري بيشتري دارند که با اين نگاه و بعد از ايجاد بانک شهر، برخي ديگر از بانک‌ها نيز به پروژه هاي شهري توجه بيشتري معطوف داشتند و تا پيش از تشکيل بانک شهر‌ کمتر از يک درصد منابع مالي کشور در اختيار پروژه‌هاي شهري بود، اما امروزه اين اقدام در همه بانک‌ها گسترش يافته و منابع  و سرمايه‌هايي که در بانک ها جمع‌آوري مي‌شود، در راستاي توسعه شهرها به کار گرفته مي‌شود و با اين رويكرد با افزايش سرمايه نزد چنين بانك هايي روند توسعه شهري نيز سرعت بيشتري خواهد يافت.
رئيس کارگروه اقتصاد شهري شهرداري قزوين ادامه داد: اين اهداف سبب شد تا وجود بانک شهر براي خود بانک، شهرداري‌ها، سهامداران و از همه مهمتر خود مردم يك فرصت طلايي به شمار رود و يکي از اين نقاط قوت در ساختار بانک شهر تعامل و همکاري تنگاتنگ با شهرداري‌ها و سازمان‌هاي وابسته به آن است و با توجه به گستردگي حوزه عملکرد شهرداري‌ها به عنوان نهادي خدماتي و اجتماعي، بانک شهر با ارايه سبد خدماتي متنوع توانسته است نقش مهمي را در ارتقاء عملکرد شهرداري‌ها و جلب رضايت مشتريان و شهروندان در سطح کلانشهرهاي کشور ايفا کند.
وي افزود: اين بانك به عنوان ابزار و بازوي كمكي، هزينه پروژه هاي شهري را تأمين مي كند تا با ارزان ترين قيمت و كمترين زمان ممكن تكميل و به بهره برداري برسد و با گذشت زمان وعملكرد بانك ، بانك شهر به عنوان يك شخصيت حقوقي مستقل، با اجراي به موقع و صحيح پروژه‌ها در حوزه شهري موجب افزايش اعتماد و رضايت شهروندان از شهرداري ها شود و شهروندان رغبت بيشتري براي مشارکت همه جانبه با مجموعه هاي مديريت شهري پيدا كردند.
پايان پيام
 
 

 

تصاویر مرتبط